Apa yang perlu dilakukan di Cyprus kepada mereka yang tidak suka cuti pantai

Anonim

Sunny Cyprus telah lama dilihat sebagai tempat pantai yang murni, di mana mereka boleh menjadi sangat terletak di atas pasir, dan lebih banyak yang perlu dilakukan, pada dasarnya, tidak ada apa-apa. Sekiranya saya makan makanan laut segar. Dan orang yang berpuas hati dengan rehat seperti itu, memuja Cyprus. Tetapi, cukup aneh, ia bernilai ke sini dan mereka yang memilih program budaya.

Memutuskan untuk menghabiskan seminggu di Cyprus, perkara pertama yang kami mula memahami di mana ia adalah yang terbaik untuk berhenti. Kami mahu melonjak di bawah matahari, dan pulau seperti yang anda lihat. Pada dasarnya, ia dapat dengan mudah dihalau keluar dari akhir hingga akhir hanya dua jam, jadi kami sepertinya optimum untuk tinggal di tengah: anda akan mendapatkannya lebih cepat di mana-mana sahaja. Akibatnya, pilihannya jatuh di Limassol - sebuah bandar peranginan yang cantik dengan pantai yang baik dan diaspora Rusia yang besar. Dengan komunikasi, kes yang difahami, tiada masalah timbul. Dan di sini program lawatan kami bermula.

Cyprus adalah sebuah pulau purba, pelbagai penggalian di sini tidak kurang daripada di Greece, jadi untuk awal kita melawat Kurion. Ini adalah runtuhan bandar purba, yang dibina di abad XII SM. Ampheritator, rumah dan bangunan lain dipulihkan, supaya kami menikmati aroma zaman dahulu. Bukan Pompeii, tentu saja, tetapi juga sangat atmosfera. Satu lagi tempat yang menunjuk di sekitar Limassol adalah biara St. Nicholas, penaung kucing. Biara itu sendiri tidak banyak minat - di Rusia, banyak kuil adalah banyak yang asal, tetapi apa yang melanda kita di sini - beratus-ratus kucing hidup di wilayah itu, bergerak di mana-mana di mana-mana. Jadi tahap iman anda akan meningkat dengan ketara. Dan akhirnya, kami memandu di pantai gabenor yang terkenal berhampiran bandar. Dan setelah melihatnya, hanya kehilangan hadiah ucapan. Alien Landskap: Black Sand dan Stones Chalk Putih. Nampaknya semuanya terbalik.

Falls Caledonia - salah satu yang paling indah di Cyprus

Hari Pertama: Pergi ke pergunungan

Selepas menghabiskan masa di pantai, saya mahu mengubah keadaan. Kami mengambil kereta dan pergi ke gunung. Di Cyprus, pergerakan tangan kiri, dan pertama-tama ia menakutkan kami. Tetapi rakan-rakan mengatakan bahawa mereka telah terbiasa dengannya selama setengah jam. Jadi ternyata. Setelah mengembara sedikit di sekitar hotel, kami dengan tenang memandu di trek. Bagi harga, maka sewa kereta akan dikenakan biaya kira-kira empat puluh euro sehari, dan satu liter petrol kos kira-kira satu setengah euro. Jangan mengejar dengan apa-apa cara! Penalti boleh mencapai beberapa ratus euro.

Perhentian pertama kami ialah Air Terjun Caledonia. Air terjun itu sendiri, ini bukan Niagara, tetapi jalannya di atas hutan konifer di sepanjang sungai gunung sangat indah. Hanya bersabar dan letakkan kasut yang selesa - ia perlu pergi kira-kira setengah jam.

Pengeluaran minyak zaitun di Mediterranean mempunyai tradisi lama. Minyak akan menjadi hadiah yang sangat baik untuk orang yang anda sayangi.

Foto: Pixabay.com/ru.

Jangan kehilangan masa dan teruskan. Kami sedang menunggu salah satu tempat yang paling menakjubkan - hotel yang ditinggalkan "Berengarius" di Prodromos, yang pernah menjadi hotel utama pertama di Cyprus. Menyedari bahawa rehat di pergunungan menjadi popular di kalangan British, penduduk prodromost yang dilaburkan dalam pembinaan sebuah hotel mewah. Berengaria dengan sesungguhnya dibuka pada tahun 1930. Winston Churchill dan Duke Malboro suka berehat di sana. Selepas kematian pengasas, hotel mendapat anak lelaki, tetapi mereka mula bersumpah kerana warisan dan meninggal dunia selama tiga tahun dalam keadaan yang pelik. Satu bergegas ke kolam renang dari tingkat tiga, yang kedua menggantung dirinya di dalam bilik, dan yang ketiga ditembak sendiri oleh perapian di dewan utama. Sejak tahun 1984, hotel ini tidak lagi berfungsi, dan penduduk setempat perlahan-lahan dikeluarkan dari sana semua yang berharga. Sekarang ini mungkin salah satu tempat yang paling misteri di Cyprus: "Berengaria" dipanggil hotel hantu (mereka berkata, roh tiga saudara masih hidup di sana dan longgar pada waktu malam). Kami tidak memenuhi hantu, tetapi dengan minat yang besar, mereka mengembara di sekitar hotel yang usang, kami menganggap semua grafiti dan mendapati perapian, dekat mana salah seorang dari saudara-saudara itu mengakhiri zamannya. Sekiranya anda berlepas ke sini untuk pergi ke sini, berhati-hati: Tempat kini berada dalam keadaan yang menyedihkan, anda perlu bergerak dengan berhati-hati.

Pulau ini mengembangkan kraf rakyat. Sebagai contoh, keindahan yang menakjubkan di kampung Lefkara terkenal dengan renda buatan tangan

Hari Kedua: Ayia Napa Coast

Bandar ini sering dipanggil Ibiza baru - di sini berisik dan menyeronokkan, dan pemilik kelab mengatur satu pihak selepas satu lagi. Pada masa yang sama, Iteya-Napa boleh membanggakan pantai pasir emas yang sempurna. Tetapi tarikan utamanya - Taman Negara Kavo Greco. Dalam cuaca yang cerah, padang rumput api menjadi hanya zamrud. Kami berjalan di sekitar mereka selama beberapa jam, bernafas bau laut, dan kemudian pergi ke air untuk menonton teluk dan gua laut. Pakej, pergi ke taman patung di Ayia Napa.

Bosan dengan barang antik? Di dalam patung taman di Ayia Napa, anda boleh menikmati seni moden. Pulau terkenal dengan pantai yang sangat baik

Foto: Ekaterina Shlychkova, Elena Rzhevskaya

Ini adalah alternatif yang indah untuk muzium dalaman, selain pintu masuknya adalah percuma. Saya bukan peminat seni kontemporari, tetapi patung-patung itu adalah arca yang benar-benar asli. Foto dengan mereka datang dengan bang.

Air mencipta gua-gua yang aneh di pantai

Hari Ketiga: Kampung Cyprus

Tidak ada bunyi bising dan bandar. Semuanya mempunyai berjalan kaki dengan tenang di jalan-jalan sempit, dan kemudian

Makan di beberapa bar, dan jangan lupa tentang rasa kebangsaan, kerana kampung-kampung pulau bukan hanya sebuah kampung.

Tajuk penempatan yang paling indah di Cyprus berhak memakai Lefkara. Dalam semua buku panduan, saya membaca bahawa ia terkenal dengan renda dan perak buatan tangan. Dan ini pasti benar, tetapi kita tidak seorang pun atau yang lain berminat, jadi kita hanya berjalan melalui Lefkare. Kampung, dengan cara itu, menawan: rumah-rumah kecil, pintu berwarna-warni dan balkoni yang dipasang dengan elegan ... Anda boleh melihat semua keagungan ini. Dan jika anda mahu pencarian kecil, cuba untuk mengesan semua gereja. Petua: Mereka sudah lapan belas tahun.

Ia akan menjadi pelik untuk melawat Cyprus dan tidak mencuba wain tempatan, jadi selepas Lefcars kami pergi ke Omodos. Ia hanya dianggap sebagai kampung "wain" utama Pulau. Wain di Omodosa boleh dicuba hampir di setiap rumah, baik, dan membeli, tentu saja. Selesaikan rehat yang sangat baik, tidak dapat mencari?

Penggalian bandar Kurion, antara tarikan utama Cyprus

Foto: Ekaterina Shlychkova, Elena Rzhevskaya

Nasihat kami kepada anda ...

Musim pantai di Cyprus bermula pada bulan Mei: pada waktu malam sedikit sejuk, dan pada sebelah petang ia tidak terlalu panas. Anda boleh menghabiskan masa di air, dan menunggang di sekitar pulau itu.

Cyprus adalah sebahagian daripada Kesatuan Eropah, tetapi tidak mengambil bahagian dalam perjanjian Schengen, yang bermaksud bahawa rakyat Rusia harus menerima visa kebangsaan, tetapi jika anda mempunyai Schengen Multivisa, ia akan mencukupi.

Mengambil lawatan dengan papan penuh tidak masuk akal. Jika anda merancang untuk sepanjang hari untuk menunggang pulau atau berjemur di pantai, maka mengapa anda memerlukan anda?

Pastikan untuk mencuba MEZ. Ini adalah upacara kuliner dari pelbagai hidangan. Kos dari 20 euro.

Daripada membeli lawatan, memasang aplikasi Maps.me (kad berfungsi dengan sempurna walaupun tanpa Internet) dan mengambil kereta untuk disewa. Mempunyai masa untuk melihat pada masa-masa lebih.

Membeli hadiah di kedai-kedai cenderamata untuk rakan-rakan, meminta diskaun dengan jumlah keseluruhan. Tidak pergi ke tawar-menawar di Cyprus.