Belgium pada kuarantin: Apa yang pelancong di Eropah semasa pandemik

Anonim

Kuarantin dua minggu saya yang kembali dari Belgium berakhir, dengan mematuhi polis Budapest hanya menyaksikan dua hari pertama - sehari ketika saya mendarat di lapangan terbang dan keesokan harinya, apabila doktor datang kepada saya dengan dokumen untuk tandatangan. Pada masa keadaan di dunia yang stabil tidak dapat dipanggil dengan apa-apa cara, perjalanan biasa meluruskan format mereka. Walau bagaimanapun, mengenai segala-galanya - dalam bahan ini saya akan memberitahu anda mengapa selepas 4 hari di negara lain saya terpaksa menghabiskan 7 jam di lapangan terbang, tetapi saya tidak menyesal mereka.

Amanah tetapi sahkan

Sebagai pelancong yang bertanggungjawab, atau sebaliknya, untuk mengatakan seseorang yang menghadap ke permit kediaman, saya memanggil kedutaan Belgium terlebih dahulu untuk mengetahui tentang sekatan ke atas kemasukan dan berlepas dari negara. Gadis yang bekerja pada hari itu meyakinkan saya bahawa "seratus peratus", yang menerjemahkan "seratus peratus" - betul-betul peluang yang saya tidak sepatutnya menghadapi masalah perjalanan pelancong. Atas permintaan untuk memberikan pengesahan rasmi kata-katanya, pekerja kedutaan itu berkata bahawa mereka tidak melakukan dokumen untuk tujuan itu, tetapi dia yakin bahawa perjalanan saya akan berlalu tanpa masalah, dan berharap perjalanan yang hebat. (Spoiler: Untuk mempercayai dia tidak berbaloi) sekiranya, saya memutuskan untuk menghubungi Jabatan Polis Hungary tempatan dan Perkhidmatan Perbatasan Lapangan Terbang: Saya tidak menunggu jawapan pertama, tetapi pada yang kedua untuk soalan "Adakah anda bercakap Bahasa Inggeris? " Saya telah dipindahkan ke pakar berbahasa Inggeris, yang pada percubaan pertama untuk meninggalkan dalam perbualan lebih jauh daripada frasa ini hanya melemparkan telefon. Ia berlaku!

Hanya serbuk roti.

Jika pada bulan Februari, adalah mungkin untuk mengambil bas langsung dari Astoria Hotel dan dengan cepat pergi ke lapangan terbang, kini perjalanan itu adalah satu cabaran - dari rumah di trem, kemudian dengan bas dan hanya kemudian pada ulang-alik - dan ini adalah keadaan itu Saya tinggal di pusat Budapest. Tanda-tanda yang mencurigakan tergantung di perhentian bas bahawa perhentian bas telah beralih kerana kerja pembaikan, tetapi ia baik pada pukul 5 pagi saya mendapat teman yang hebat - Hungary, yang sangat bercakap bahasa Inggeris, jadi saya membantu saya memikirkan skema yang aneh. Tiba ke lapangan terbang, saya lulus kawalan dalam masa 5 minit, dan kemudian berlari ke fudcourt dengan harapan untuk mempunyai sesuatu yang lazat dan membantu. Dari sejumlah besar restoran dan kafe, hanya satu institusi dalam format yang dibawa pergi, di mana, walaupun beban yang rendah, saya berjaya mengira, menambah dua minuman dan bukannya satu. Mengembalikan wang itu, saya mengambil sarapan saya dari sandwic dan kopi ais, menarik topeng di hidung dan pergi ke Gaita. Di sana saya memeriksa dokumen itu, berharap dengan cara yang menyenangkan - dan itu sahaja! (Seorang lagi spoiler: terbang dari negara lebih mudah daripada kembali) pada pesawat, pramugari memberikan tuala alkohol, meminta semua orang untuk mengeluarkan topeng semasa penerbangan, kecuali untuk masa yang kita makan dan minum, dan merampas orang yang selamat jarak antara satu sama lain.

Pelancong di Brussels kini kecil

Charleroi tidak lagi itu

Sharlerua tiba di lapangan terbang Charleroi, di mana pelopor secara tradisional, saya keluar dengan kawalan dan pergi mencari bas langsung ke Brussels - seorang kawan, yang tinggal di Belgium, telah meningkat lebih dari sekali. Seperti yang ternyata, semasa epidemik, bas dibatalkan. Sekarang hanya minibus peribadi, di mana bukannya 20 euro anda mesti membayar 40. "Ya, sekarang!" - Saya berkata, memutuskan untuk mencari jalan keluar dari keadaan melalui Google Maps. Laluan kad ternyata tidak betul, tetapi di sini teman wanita itu dihubungkan, teringat bahawa stesen Charleroi dapat dicapai dengan pengangkutan awam. Jadi saya lakukan, menjelaskan dengan pemandu bas pada campuran Bahasa Inggeris dan Perancis, di mana untuk membeli tiket. Kemudian saya naik kereta api dan dengan cepat sampai ke Brussels, di mana kami bertemu dan pergi ke lawatan bersiar-siar.

Jika anda turun, banyak taman tempatan berehat di taman di bangku

Saya mendapat dua nyawa

Miley Cyrus, yang bermain di zaman kanak-kanaknya dalam siri itu, menyanyikan garis-garis seperti itu: "Saya mendapat dua nyawa, dan dari setiap orang mengambil apa yang saya berada di Nutra." Ia adalah satu tanggapan bahawa saya telah pada mulanya: Di bandar semua orang tinggal, seolah-olah di Belgium sepasang minggu sebelum sesiapa, di bawah ketakutan denda yang besar, tidak dipaksa duduk di rumah. Terdapat beberapa orang untuk hujung minggu, tetapi semua orang berkelakuan seperti biasa: kanak-kanak bermain di tempat-tempat, belia menunggang motosikal, dan orang tua perlahan-lahan berjalan di taman-taman. Dari kelebihan yang jelas, saya menyerlahkan fakta bahawa semua objek utama orang kadang-kadang kurang - terdapat beberapa pelancong, jadi gambar di latar belakang tarikan boleh dibuat lebih mudah. Lebih-lebih lagi, ia dapat dilihat di mana-mana - baik di Brussels, dan di Brugge, dan di Ghent, dan di Ostend - semua bandar-bandar di mana kita berada di masa lalu. Orang Eropah dengan tenang berjalan melalui jalan-jalan tanpa topeng, tidak ada yang memerhatikan jarak, dan kami mungkin satu-satunya yang mempunyai sanitizer.

Di Laut Utara, anda juga boleh berehat sementara resort ditutup untuk orang asing.

Foto: Ksenia Parfenova

"Bukan yang lazat, tetapi lazat"

Orang muda kini menangkap sebut harga dari meme, yang sebenarnya menggambarkan pelancongan kuarantin. Berjalan kaki, seperti biasa, tetapi perhentian secara berkala. Di satu restoran, anda diminta untuk tidak berada di sebelah yang lain di sofa, tetapi untuk duduk bertentangan dan dengan jarak dari jadual lain. Di bar, mereka memberi amaran bahawa mereka ditutup pada waktu malam - adalah mustahil untuk bekerja di tempat yang lebih lama dalam undang-undang. Jadi sama ada duduk di bar barbell, atau pulang ke rumah untuk tidur. Kelab juga ditutup - untuk menari dengan rakan-rakan berjaya kecuali untuk berjalan di sepanjang tambak dengan fon kepala di telinga. Untuk pergi ke Belanda yang berdekatan pada hari itu, kerana semua orang melakukannya sebelum ini, ia juga tidak boleh berubah - penerbangan hanya boleh didapati dari ibu negara, dan mereka yang tidak menyusahkan harga atau pada harga yang melambung. Ia tetap hanya untuk pergi ke darat Laut Utara, di mana orang biasanya tidak mandi, tetapi saya, sebagai orang Rusia, tidak difahami. Waters hangat, bersih dan kedalaman payudara - yang paling banyak untuk berenang yang sangat baik. Jadi kali seterusnya saya terbang ke percutian pantai tidak ke Sepanyol, tetapi di Belgium - mengapa tidak?

Parti hari ini berakhir dengan cepat

Rumah Long Laluan

Kereta api, kereta api lain, bas - semua ini jauh dengan pemindahan yang perlu saya lakukan, kerana bas langsung dari Ghent ke Charleroy dibatalkan kerana langkah-langkah kuarantin. Tetapi walaupun saya tidak kecewa ini: Di ​​Belgium, pergi melalui tempat-tempat yang indah - pekerjaan yang menyenangkan. Menyewa ke lapangan terbang 40 minit sebelum berlepas, dengan tradisi, dengan cepat meluluskan kawalan dan duduk dengan jangkaan apabila mereka memutuskan untuk mendarat. Saya malu bahawa seorang pegawai lapangan terbang datang ke Gayta, yang menjelaskan kepada dua orang muda, mengapa mereka tidak dapat duduk di penerbangan dengan permit kediaman. Setakat yang jauh saya menangkap intipati perbualan mereka, perhimpunan lelaki itu adalah bahasa Itali, jadi ia adalah logik mengapa mereka ditawarkan untuk terbang secara langsung. Walau bagaimanapun, sekiranya berlaku, seorang lelaki yang saya lalui, sebaik sahaja dokumen itu diperiksa - pada masa itu dia mendapati "pengorbanan" yang baru, beliau menyampaikan kepada kebenarannya. Delometheus yang sangat baik, saya gembira, saya pergi ke zon kawalan sempadan, memikirkan di mana rakan-rakan yang telah datang di Budapest, mari pergi makan malam hari ini. Yeah! Mengenai kawalan saya dihentikan oleh seorang anggota polis, mengatakan bahawa saya tidak boleh menyeberangi sempadan, kerana saya mempunyai permit kediaman, dan bukan kewarganegaraan negara. Tetapi saya, sebagai seorang lelaki yang sama, menjelaskan kepadanya bagaimana saya memanggil kedutaan, untuk tujuan apa yang saya berada di Hungary, dan dia bersetuju untuk membantu saya. Seperti yang ternyata, prosedur untuk masuk dari kediaman ke negara ini adalah standard: mengisi soal selidik di Hungary, anda menghantar fotokopi dokumen dan menunggu tindak balas polis. "Dari sepasang jam hingga beberapa hari," pekerja itu menjawab saya kepada persoalan berapa banyak yang perlu saya belanjakan di lapangan terbang. Malah, saya terpaksa tinggal pukul 7 pagi, walaupun saya mempunyai semua dokumen rasmi di tangan saya. Pada masa yang sama, di dalam bas dan kereta orang dengan permit kediaman, mereka diizinkan secara diam-diam - tiada seorang sahabat yang memeriksa, bergerak antara negara-negara yang Hungary mempunyai konvensyen.

Semasa lapangan terbang, saya bertemu dengan orang lain yang berada dalam keadaan sedemikian. Sesetengah orang terbang untuk memilih perkara yang ditinggalkan kerana keperluan mendesak untuk kembali dari program pertukaran ke negara mereka untuk penutupan sempadan. Yang lain memutuskan untuk memasuki Hungary selama 3 hari untuk memasuki Hungary selama 3 hari: mereka menempah sebuah hotel yang mewah, program kebudayaan dan semua dengan cara ini. Ketiga duduk dan menunggu, walaupun lelaki itu mempunyai permit kediaman mengenai perkahwinan dengan warganegara negara dan kerja rasmi. Tetapi perlu diperhatikan bahawa semua kali ini pegawai polis adalah yang paling sopan sebanyak mungkin dan cuba membantu semua orang: menyediakan kuasa, dikeluarkan merokok di zon khas, belajar sama ada kebenaran yang ditandatangani tidak datang melalui e-mel. Saya memanggil kedutaan Rusia, jumlah yang tidak berfungsi secara tradisional - bip yang tidak berkesudahan pergi, yang lain telah dilumpuhkan sepenuhnya. Kemudian, universiti, polis, Jabatan Kesihatan - dan di mana-mana, tiada siapa yang boleh mengatakan berapa lama ia memerlukan cek dokumen. Setelah menerima mereka, saya menandatangani kawalan kertas mengenai kuarantin mandatori, mendapat pelekat di pintu dan pulang ke rumah di bas yang sama. Hari ketibaan dianggap sifar, jadi anda boleh dengan selamat bergerak di sekitar bandar, melihat kawan-kawan dan sebagainya. Tetapi selepas hampir dua minggu, saya katakan dengan tepat: kini masuk akal untuk bergerak hanya pada bas atau kereta peribadi, di mana sempadan sebenarnya dibatalkan lagi.